Tiesitkö, että
- kuolemaan johtaneissa mopo-onnettomuuksissa riskitekijöitä ovat vähäinen ajokokemus, alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen, liian suuri tilannenopeus, viritetyllä mopolla ajaminen ja kypärän käyttämättömyys tai virheellinen käyttö
- alkoholi altistaa rikosten ja tapaturmien uhriksi tai tekijäksi joutumisen, esimerkiksi vakavista mopoturmista yksi viidesosa ajetaan alkoholin vaikutuksen alaisena
- mopoon ei saa tehdä muutoksia, jotka suurentavat sen suurinta sallittua nopeutta (45km/h)
- kova nopeus jättää vähemmän reagointiaikaa, pidentää jarrutusmatkaa ja pahentaa vammoja
- lähes puolet pojista ja 15% tytöistä kertoo, että heidän moponsa on viritetty
- yli 80% nuorista sanoo vanhempansa tietävän, että mopo on viritetty!
Mopon virittäminen on laitonta, vaarallista ja koituu kalliiksi
Virittämisen taloudelliset ja muut seuraukset voivat olla tuhansia euroja tai pahimmillaan korvaamattomia! Virittämisestä sakotetaan. Viritetty mopo katsotaan moottoripyöräksi, jota ei saa ajaa mopokortilla ja josta pitää maksaa autovero sekä moottoripyörän korkeampi liikennevakuutusmaksu (voi olla jopa 9-kertainen mopoon verrattuna). Muutoskustannukset takaisin mopoksi ja muutoskatsastuskustannukset maksavat myös. Mopoilijalle tulee lisäksi merkintä ajokorttirekisteriin. Seurauksena voi olla myös ajokielto ja ajokortin lykkääntyminen sekä maksuhäiriömerkintä, jos veroa tai liikennevakuutusmaksua ei makseta. Mahdollisesti päihtyneenä (0,5 promillea tai enemmän) ajamisesta ja vahinkojen aiheutumista seuraa vielä omat rangaistuksensa. On syytä myös muistaa, että 15-vuotias on rikosoikeudellisesti vastuussa teoistaan.
Virittäminen lisää myös onnettomuusriskiä ja se on usein taustalla suistumisonnettomuuksissa. Onnettomuuden seuraukset ovat sitä vakavammat mitä suurempi nopeus on. Tyypillisiä mopoilijan saamia vammoja ovat raajojen murtumat sekä pään ja sisäelinten vammat. Pahimmillaan voi seurata vammautuminen tai kuolema. Lähes joka kolmannessa kuolemaan johtaneessa mopo-onnettomuudessa mopo on ollut viritetty. Kaikki kerrottu aiheuttaa uhrille ja/tai hänen läheisilleen tuskaa, surua ja masennusta sekä pitkiäkin hoitoja ja oikeudenkäyntejä. Mopoturmat on siis parasta ennalta ehkäistä!
Mitä voit/voimme tehdä mopoilun turvallisuuden parantamiseksi, esimerkiksi
- mopoile vasta 15 -vuotta täytettyäsi ja mopokortin suoritettuasi
- älä viritä, vaan huolla moposi säännöllisesti ja pidä erityisesti jarrut kunnossa
- ajatpa liikenteessä tai vain pihalla, mopossa pitää olla liikennevakuutus
- älä käytä alkoholia tai muita päihteitä, äläkä välitä niitä myöskään muille
- kiinnitä kypäräsi oikein ja käytä suojaavia ajoasuja ja hyviä, tukevia kenkiä
- muista alhaisempi tilannenopeus mm. pimeässä, liukkaalla, risteyksissä, mutkissa ja alikuluissa
- hae lisätietoja mopoilusta ja mopoturvallisuuden parantamisesta, esim.
o ”Mopoilija, käännä pää” -kampanjasta: www.käännäpää.fi tai www.kaannapaa.fi
o www.liikenneturva.fi
o www.terveysry.fi
o www.nykter.fi
o www.poliisi.fi
Yhteistyötahojen puolesta
Seppo MäenpääHeli LintamoKauko Harjula
turvallisuuskoordinaattoriyhteyspäällikköylikomisario
Vaasan kaupunkiLiikenneturvaPohjanmaan poliisilaitos
Publicly, for teachers, for students, for the staff and for guardians